آموزش تعمیرات لوازم الکترونیکی و وسایل

آموزش های رایگان تعمیرات لوازم الکترونیکی را ارائه میکنیم.

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

تعریف دیود بایاس دیود

آنچه در این مطلب میخوانید شامل:

تعریف دیود
بایاس دیود
دسته بندی کلی دیود
دیود سیلیسیم بهتر است یا ژرمانیم ؟
انواع دیود
تست دیود
یکسوساز با دیود
 

تعریف دیود

دیود یکی از المان های الکترونیکی است که  جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت نشان می‌‌دهد.

از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی جریان را از خود عبور می دهد که شما با برقرار کردن ولتاژ در جهت درست (قطب مثبت باتری به آند و قطب منفی به کاتد) آنرا آماده کار کنید.

 مقدار ولتاژی که باعث می‌شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه نامیده می‌شود که چیزی حدود 0.6 تا 0.7 ولت می‌‌باشد. دیودها معمولا از جنس سیلیسیم یا ژرمانیوم ساخته می شوند. که البته ولتاژ آستانه برای سیلیسم0.6 و برای ژرمانیوم حدود 0.2 می باشد.

بایاس دیود : 
وصل کردن ولتاژ به دیود را بایاس کردن دیود می گویند .اعمال ولتاژدر دو سر پایه‌هایش دو حالت را پیش می‌آورد.

بایاس مستقیم یا تغذیه مستقیم:

دراین حالت مثبت باتری به آند (قطب p ) و منفی باتری به کاتد (قطب n ) می خورد و باعث می شود تا جریان در دیود برقرار شود و ولتاژی حدود 0.6 روی آن افت می کند.


بایاس معکوس :
ولتاژ به دو سر دیود طوری وصل می‌شود که قطب مثبت آن به کاتد و قطب منفی آن به آند  وصل گردد (بایاس معکوس دیود).

هنگامی که شما ولتاژ معکوس به دیود متصل می‌‌کنید جریانی از دیود عبور نمی‌کند، مگر جریان بسیار کمی که به جریان نشتی معروف است که در حدود چند µA یا حتی کمتر می‌‌باشد.

 اما نکته مهم آنکه تمام دیودها یک آستانه برای حداکثر ولتاژ معکوس دارند که اگر ولتاژ معکوس بیش از آن شود دیود می‌‌سوزد و جریان را در جهت معکوس هم عبور می‌‌دهد. به این ولتاژ آستانه شکست یا Breakdown  گفته می‌شود. 

 

 

دسته بندی کلی دیود ها :

در دسته بندی اصلی، دیودها را به سه قسمت اصلی تقسیم می کنند، دیودهای سیگنال (Signal) که برای آشکار سازی در رادیو بکار می روند و جریانی در حد میلی آمپر از خود عبور می دهند، دیودهای یکسوکننده (Rectifiers) که برای یکسوسازی جریانهای متناوب بکاربرده می شوند و توانایی عبور جریانهای زیاد را دارند و دیود های زنر (Zener) که برای تثبیت ولتاژ از آنها استفاده می شود. 

 

دیودهای سیگنال

این نوع از انواع دیودها برای پردازش سیگنالهای ضعیف - معمولا رادیویی و کم جریان تا حداکثر حدود 100mA کاربرد دارند. معروفترین و پر استفاده ترین آنها که ممکن است با آن آشنا باشید دیود 1N4148 است که از سیلیکون ساخته شده است و ولتاژ بایاس مستقیم آن 0.7 ولت است. 
اما برخی از دیود های سیگنال از ژرمانیم هم ساخته می شوند، مانند OA90که ولتاژ بایاس مستقیم پایینتری دارد، حدود 0.2 ولت. به همین دلیل از این نوع دیود بیشتر برای آشکار سازی امواج مدوله شده رادیویی استفاده می شود.

دیود سیلیسیم بهتر است یا ژرمانیم ؟

بصورت یک قانون کلی هنگامی که ولتاژ شکست مستقیم دیود خیلی مهم نباشد، از دیودهای سیلیکون استفاده می شود. دلیل آن مقاومت بهتر آنها در مقابل حرارت محیط یا حرارت هنگام لحیم کاری و نیز مقاومت الکتریکی کمتر در ولتاژ مستقیم است. همچنین دیود های سیلیکونی سیگنال معمولا در ولتاژ معکوس جریان نشتی بسیار کمتری نسبت به نوع ژرمانیم دارند. 
از کاربرد دیگری که برای دیودهای سیگنال وجود دارد می توان به استفاده از آنها برای حفاظت مدار هنگامی که رله در یک مدار الکترونیکی قرار دارد نام برد. هنگامی که رله خاموش می شود تغییر جریان در سیم پیچ آن میتواند در دوسر آن ولتاژ بسیار زیادی القا کند که قرار دادن یک دیود در جهت مناسب میتواند این ولتاژ را خنثی کند.

 

انواع دیود:

دیودها انواع بسیار زیادی دارند ، ما در اینجا به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

1- فتو دیود

2- دیودنور دهنده LED

3- دیود زنر

4- دیود خازنی ( واراکتور)

5- دیود اتصال نقطه ای

6-دیود تونلی


فتو دیود ( Photo Diode ) :

فتو دیود که به آن دیود نوری نیز می گویند مانند دیود معمولی از اتصال دو نیمه هادی نوع N و P ساخته می شود با این تفاوت که محل اتصال نیمه هادی ها ، با مواد پلاستیکی سیاه پوشیده نمی شود بلکه برای اینکه نور به محل اتصال نیمه هادی ها برسد معمولاً آن محل را توسط شیشه و یا مواد پلاستیکی شفاف می پوشانند . روی اکثر فتودیودها یک لنز بسیار کوچک نصب می شود تا نور تابیده شده به آن منطقه را متمرکز کرده و به محل پیوند برساند .

فتودیود همیشه در بایاس معکوس به کار می رود و با تابش نور به محل اتصال نیمه های های آن ، پیوندهای کووالانس موجود در ناحیه تخلیه در اثر انرژی نور تابیده شده شکسته شده و جریان معکوس فتودیود افزایش می یابد . هر چه نور تابیده شده به محل اتصال نیمه هادی ها بیشتر باشد مقدار جریان معکوس فتودیود بیشتر می شود و بر عکس ، هر چه نور تابیده شده به محل پیوند کمتر باشد مقدار جریان معکوس فتودیود کمتر می شود .

دیود زنر، نوعی دیود است که نه تنها امکان عبور جریان در یک جهت، نظیر هر دیود دیگری را می‌دهد، بلکه در صورتی که ولتاژ از حد خاصی بیشتر شود، در بایاس معکوس نیز امکان عبور جریان در جهت عکس را می‌دهد. این حد ولتاژ، به عنوان ولتاژ زنر شناخته شده است و برای دیودهای زنر با ولتاژ شکست 1.8V تا 200V ثابت است. بنابراین، دیودهای زنر، از صدمه دیدن مدارها، جلوگیری می‌کنند. این دیودها، بیشتر برای کنترل ولتاژ در مدارهای الکتریکی، استفاده می‌شوند.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود فیلم Tolkien 2019 تالکین با دوبله فارسی

 دانلود فیلم Tolkien 2019 تالکین با دوبله فارسی

 داستان فیلم تالکین

فیلم تالکین (Tolkien) درباره زندگی جان رونالد روئل تالکین نویسنده کتاب های معروف هابیت، ارباب حلقه ها و سیلماریلیون است. وی علاقه ی وافری به ساختن زبان های علمی یا فراساخته داشت. او شاید تنها کسی باشد که پانزده زبان ساخته است و…

 درباره فیلم تالکین

فیلم تالکین محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی ، جنگی می‌باشد و به کارگردانی Dome Karukoski در سال 2019 ساخته شده است. در فیلم تالکین بازیگرانی چون Colm Meaney، Derek Jacobi، Lily Collins، Nicholas Hoult، و... به ایفای نقش پرداخته اند.

 دانلود شما نیم‌بها محاسبه می شود

کیفیت: 1080p حجم: 1.61 گیگابایت | کیفیت: 720p حجم: 837 مگابایت دوبله فارسی

دانلود با کیفیت 1080p دانلود با کیفیت 720p پخش آنلاین

کیفیت: 1080p حجم: 1.61 گیگابایت | کیفیت: 720p حجم: 939 مگابایت زیرنویس چسبیده

دانلود با کیفیت 1080p دانلود با کیفیت 720p پخش آنلاین

 
موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود سریال Warrior Nun راهبه جنگجو فصل اول

 

 دانلود سریال Warrior Nun راهبه جنگجو فصل اول

 داستان سریال راهبه جنگجو

سریال راهبه جنگجو (Warrior Nun) در میانه یک جنگ قدیمی بین خیر و شر، یک جوان با قدرتهای غیرقابل توصیف مجدد زنده می‌شود. او در جستجو برای یافتن پاسخ به یک گروه مخفی برخورد می‌کند که قسم خورده اند جهان را از بدی ها محافظت کنند…

 درباره سریال راهبه جنگجو

سریال راهبه جنگجو محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن ، درام می‌باشد و به کارگردانی Simon Barry در سال 2020 ساخته شده است. در سریال راهبه جنگجو بازیگرانی چون Alba Baptista، Kristina Tonteri-Young، Lorena Andrea، Toya Turner، و... به ایفای نقش پرداخته اند.

 دانلود شما نیم‌بها محاسبه می شود

فصل : اول تعداد قسمت ها : 10

قسمت 01 زبان : زیرنویس فارسی

دانلود با کیفیت 1080p

دانلود با کیفیت 720p

قسمت 02 زبان : زیرنویس فارسی

دانلود با کیفیت 1080p

دانلود با کیفیت 720p

 
موافقین ۰ مخالفین ۰

درک کیفیت تصویر دوربین مدار بسته


درک کیفیت تصویر دوربین مدار بسته

وقتی در مورد وضوح دوربین نظارت صحبت می کنید ، ممکن است کیفیت تصویر را که از نظر مگاپیکسلی ارجاع شده است ، بشنوید. در زمینه دوربین مدار بسته آنالوگ ، وضوح تصویر متفاوت است. در عوض ، جزئیات تصویر برای دوربین های مدار بسته آنالوگ معمولاً از طریق TVL (یا خطوط تلویزیون) انتقال می یابد.

قطعنامه TVL

برای نظارت بر دوربین مدار بسته آنالوگ ، تصویر ویدئویی از خطوط تلویزیون تشکیل شده است که به جای پیکسلهای مجزا ، خطوط افقی فعال هستند. اصطلاح خطوط تلویزیون به تعداد خطوط افقی قابل تشخیصی که روی صفحه نمایش داده می شوند اشاره دارد. خطوط در دو قسمت خارج از تنظیم به مانیتور یا دستگاه ضبط تحویل داده می شوند. یک قسمت حاوی خطوط حتی عددی است ، در حالیکه دیگری خطوط با شماره های عجیب و غریب. اپراتورهای نظارتی که فیلم را مشاهده می کنند ، تصویر کاملی را مشاهده می کنند زیرا خطوط در هم تنیده اند.

تصویر آنالوگ دارای نسبت ابعاد 3 x 4 است ، بدین معنی که مقدار جزئیاتی که می توانید در 3/4 از عرض تصویر اندازه گیری کنید ، وضوح افقی TVL را تعیین می کند. دوربین های مدار بسته استاندارد دارای وضوح TVL در حدود 420 هستند. دوربین های مدار بسته با وضوح بالا تصاویر را به 600-700 TVL نزدیکتر می کنند.

مرتبط : ویژگی‌های دوربین مدار بسته برای فضاهای امنیتی

تأثیر تبدیل دیجیتال بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته

امروزه بیشتر سیستم های دوربین مدار بسته آنالوگ از ضبط کننده فیلم دیجیتال (DVR) برای ضبط تصاویر استفاده می کنند. DVR سیگنال های آنالوگ را از دوربین می گیرد و آنها را برای ضبط و تحویل از طریق شبکه دیجیتالی می کند. DVR یک راه حل مقرون به صرفه را ارائه می دهد و مزایای بسیاری از قبیل ذخیره دیجیتال و مانیتور از راه دور را می دهد اما با قیمت مناسب تر بودجه.

با این وجود یکی از اشکالات استفاده از DVR ، افت کمی در کیفیت تصویر است. به دلیل تبدیل های مختلف آنالوگ به دیجیتال که از دوربین به ضبط کننده فیلم اتفاق می افتد ، حفظ کیفیت تصویر سخت تر است. فاصله کابل کشی نیز در کاهش کیفیت تصویر نقش دارد. هرچه بیشتر سیگنال های ویدئویی باید مسافرت کنند ، ضعیف تر می شوند. استفاده از DVR هنوز هم گزینه ای عالی را برای افرادی که به دنبال استفاده از دوربین های مدار بسته کم هزینه هستند ، افزایش می دهد عملکرد و کارایی سیستم نظارت خود را فراهم می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰

چگونه فناوری CCTV آنالوگ کار می کند


چگونه فناوری CCTV آنالوگ کار می کند

سیستم های دوربین مدار بسته از دوربین هایی تشکیل شده اند که بطور اختصاصی برای انتقال سیگنال ها به مانیتور برای مشاهده تنظیم شده اند. سیگنال ویدئویی در قالب آنالوگ برای مشاهده محلی از یک مکان نظارت مرکزی پردازش و انتقال می یابد. برخلاف تلویزیون پخش شده ، سیگنال هایی را که ممکن است توسط هر گیرنده برداشته شود ، پخش می کند ، سیگنال های دوربین مدار بسته فقط در یک منطقه مشخص وجود دارند ، از این رو "مدار بسته" moniker.

اگرچه این ممکن است محدود کننده به نظر برسد ، امروزه بیشتر دوربین های مدار بسته با تجهیزاتی مانند ضبط کننده فیلم های دیجیتالی همراه هستند که به دوربین های آنالوگ اجازه می دهد وارد دنیای نظارت دیجیتال شوند. پیشرفت در تصویربرداری دیجیتال ، تصاویر با وضوح بالا ، سرعت شبکه و فناوری DVR باعث بهبود کارآیی دوربین مدار بسته شده و امنیت را برای بسیاری از سازمان ها کارآمدتر و مقرون به صرفه تر کرده است. منبع / سیراف

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰